ديجيتال مارکتينگ چيست؟
ديجيتال مارکتينگ، استفاده از تاکتيکهاي آنلاين براي تبليغ و فروش محصولات و خدمات است. منظور از تاکتيکهاي آنلاين در ديجيتال مارکتينگ، روشهاي بازاريابي اينترنتي مانند:
بازاريابي نفوذي است. ممکن است بازاريابي از طريق اينترنت براي صاحبان کسب و کارهاي سنتي دشوار به نظر برسد، اما بهکارگيري ديجيتال مارکتينگ خيلي هم سخت نيست.
با استفاده از ديجيتال مارکتينگ، کسب و کارهاي امروزي ميتوانند پيامهاي خود را با روشهاي سادهتري به مشتريانشان برسانند.
نحوهي به کارگيري ديجيتال مارکتينگ
در بسياري از موارد، بازاريابي اينترنتي تفاوت چنداني با بازاريابي سنتي ندارد. در هر دو روش، سازمانهاي هوشمند به دنبال توسعهي ارتباطات سودمند دوجانبه با مشتريان و گسترش کسب و کار خود در اذهان عمومي هستند.
وجه تمايز ديجيتال مارکتينگ با بازاريابي سنتي در اين است که ديجيتال مارکتينگ تاکتيکهاي آنلاين را جايگزين روشهاي بازاريابي سنتي کرده است.
از آنجايي که ديجيتال مارکتينگ براي جذب مشتريان امروزي طراحي شده است، قطعا نياز به روشهاي به روزتري براي کسب اين هدف دارد.
مثلا، دربارهي آخرين خريد مهم خود فکر کنيد. ممکن است يک خانه خريده باشيد، شخصي را براي تعمير سقف استخدام کرده باشيد، يا حتي نوع کاغذهاي دفتر کار خود را تغيير داده باشيد.
صرف نظر از نوع خريد، احتمالا عمليات مربوط به خريد را با جستجو در اينترنت و کسب اطلاعات دربارهي راهحلهاي موجود براي مشکل خود، مراکز ارائهي خدمات و بهترين گزينههاي خريد شروع کردهايد.
تصميم نهايي، براساس نتايج حاصل از بررسي مطالبي که خواندهايد، مشاورهي دوستان و خانواده، راهحلهاي موجود، ويژگيهاي محصول يا خدمت مورد نظر و جستجوها صورت ميگيرد.
اکثر تصميمهاي خريد ابتدا با جستجوي آنلاين شروع ميشوند. در نتيجه، حضور کسب و کارها در اينترنت و انجام فعاليتهاي آنلاين، بدون در نظر گرفتن محصول يا خدمتي که ارائه ميدهند ضروري است.
راز موفقيت در دنياي آنلاين، استفاده و گسترش يکي از استراتژيهاي ديجيتال مارکتينگ است. اين استراتژيها کسب و کار را درست به مناطقي که مشتريان مناسب آنها حضور دارند هدايت ميکنند.
در مرحلهي بعد بايد از کانالهايي که ديجيتال مارکتينگ براي ايجاد ارتباط با مشتريان در اختيارتان قرار ميدهد استفاده کنيد.
نکات کليدي استفاده از ديجيتال مارکتينگ
- سعي کنيد هميشه محتواي مربوط به فعاليتهاي آنلاين خود را بروز نگه داريد. اطلاعات مربوط به اخبار صنعت، مشکلاتي که مشتريان با آنها روبرو ميشوند و راهحل اين مشکلات و… را به صورت مداوم آپديت کنيد.
- از رسانههاي اجتماعي و فضاي مجازي براي به اشتراک گذاشتن مطالب مربوط به کسب و کار خود و ايجاد ارتباط نزديک با مشتريان استفاده کنيد. در رسانههاي اجتماعي ارتباطات صميميتر هستند و بيشتر قالب دوستانه دارند.
- اصل بهينه سازي جستجوگرها يا اصول سئو را فراموش نکنيد. با استفاده از اين اصول، محتوا بهينه سازي ميشود و زماني که افراد دربارهي اطلاعاتي که به اشتراک گذاشتهايد جستجو ميکنند، محتواي شما در صدر جستجوها قرار ميگيرد.
- از تبليغات کليکي استفاده کنيد. براي هدايت افراد به وبسايت خود مبلغي را پرداخت کنيد، در نتيجه بازديد و ترافيک وبسايت بالاتر ميرود.
- بازاريابي ايميلي براي پيگيري مخاطبان موردنظر بسيار کارآمد است. بازاريابي ايميلي يکي از روشهايي است که صاحبان کسب و کار ميتوانند با استفاده از آن راهحل مشکلات مشتريان را براي آنها ارسال کنند.
وقتي تمام اين تاکتيکها را مانند قطعههاي پازل کنار هم بگذاريد، راهي آسان و سودمند براي استفاده از ديجيتال مارکتينگ در اختيارتان قرار ميگيرد.
مزاياي ديجيتال مارکتينگ:بازاريابي اينترنتي
حضور قدرتمند در عرصهي ديجيتال مارکتينگ براي صاحبان کسب و کار منافع زير را به همراه دارد:
? سطح آگاهي و افزايش مشارکت بين شرکت و مشتريان را قبل و بعد از فروش امکانپذير ميسازد.
? استفاده از ديجيتال مارکتينگ باعث ميشود مشتريان جديد، به مشتريان وفاداري که به صورت مداوم از محصولات و خدمات شرکت استفاده ميکنند تبديل شوند.
? ديجيتال مارکتينگ، از طريق تبليغات دهان به دهان و رسانههاي اجتماعي، باعث بيشتر ديده شدن کسب و کار در ميان مردم ميشود.
? ديجيتال مارکتينگ فرآيند جستجوي خريداران براي محصول موردنظرشان را با ارائهي پيشنهادات مناسب، در زمان مناسب کوتاه ميکند.
نتايج حاصل از استراتژيهاي ديجيتال مارکتينگ
بازاريابها بايد توجه داشته باشند که صحنهي ديجيتال مارکتينگ هميشه درحال تغيير است. ممکن است پادکستها و وبلاگنويسان از ابزار يا تاکتيکي براي مثلا يک هفته استفاده کنند ولي بعد از اين مدت آن استراتژي جذابيتش را از دست بدهد، درنتيجه نياز است که با استراتژي بهتري جايگزين شود. در حقيقت ديجيتال مارکتينگ بيشتر به بخش بازار متکي است، يعني بازارياب بايد بيشتر به تقاضاي بازار توجه داشته باشد. براي مثال استراتژي يا روش جديدي را در نظر بگيريد که هنوز در بازار آزمايش نشده و واکنش مشتريان نسبت به اين روش بازاريابي مشخص نيست.
براي موفقيت در ديجيتال مارکتينگ بازارياب نبايد يک استراتژي را فقط به خاطر اينکه جديد است و رقبا هنوز نسبت به آن بياطلاع هستند به کار بگيرد، بلکه بايد جوانب استفاده از اين استراتژي،
ميزان تناسب آن با بودجه، نوع محصولات و خدمات شرکت خود و ميزان پذيرش مشتريان هدف را بسنجد و سپس در صورت مطلوبيت نتايج، استراتژي مناسب را به کار بگيرد.
درباره این سایت